Hem Friskvård Skönhet Kosttillskott Produkter Om tidningen Kontakta oss

AKTUELL FRISKVÅRD

 
 

PRENUMERERA

 

NYHETSBREV

 
 
 
 
 
 

Mineraler


MINERALÄMNEN SKILJER SIG FRÅN VITAMINER GENOM ATT DE ÄR OORGANISKA, VILKET INNEBÄR ATT DE INTE KAN SKAPAS AV LEVANDE ORGANISMER UTAN MÅSTE UTVINNAS UR JORDEN AV VÄXTER.

De som kallas för mineraler och behövs i lite större mängder är till exempel kalcium, magnesium, fosfor, natrium och kalium. Spårämnen behövs i ytterst små mängder och mäts i milligram så som till exempel järn, selen, koppar, krom, mangan, jod och zink.


Kalcium
Basgörande mineral som fungerar tillsammans med magnesium. Viktigt för skelett, rörelseförmåga och nerver. Kalcium behövs för musklernas och nervernas funktion, för att bygga upp ben och tänder, och för att blodet ska kunna koagulera. Bristsymptom: Benbrott. Problem med hår och hud, sköra naglar. Muskelkramper, karies, sömnbesvär. Nervositet, ångest och lättretlighet. Ögonlocksryckningar, domningar, allergier och högt blodtryck.

Bra kalciumkällor: Oskalade sesamfrön, ost, persilja, mjölk, hasselnötter, strömming, ägg, musslor, mjölkprodukter samt vissa bladgrönsaker, t.ex. grönkål och broccoli.

Magnesium
Basgörande mineral som samarbetar med kalcium. Nödvändig för hypofysens funktion. Lugnar binjurarnas stress. Har en avslappnande verkan på muskler. Bidrar till god sömn. Allergireducerande.  Bristsymptom: Irritation, allmän svaghet, kramper, tics, darrningar, överkänslighet för ljud, depression, inlärningssvårigheter, PMS, kronisk ryggsmärta, förstoppning och allergier. Extremt hård träning, fysisk- och mental stress kan leda till magnesiumbrist. Begär efter choklad kan påvisa magnesiumbrist så har du choklad-nojja då och då, prova att balansera magnesium.

Bra magnesiumkällor: Vetekli, sojabönor, hasselnötter, sötmandel, råris, räkor, banan, musslor och grönkål.

Zink
Zink är ett mineral som medverkar i ungefär 100 olika funktioner i kroppen och som svenskar ofta har stor brist av. Zink krävs för bla produktion och lagring av insulin. Zink reglerar immunförsvaret. Begär efter salt eller kolhydrater kan visa på zinkbrist. Bristsymptom: Försämrad smak- och luktförmåga. Dålig aptit, tillväxtrubbningar, försämrad sårläkning samt hudförändringar som till exempel akne, eksem, bölder, rosacea och hudsprickor. Håravfall. Synförändringar, särskilt att kunna skilja på blå och gröna nyanser. Ögonsjukdomar såsom grå starr.

Bra zinkkällor: Krabba, hårdost, bryggerijäst, ostron, nötlever, grahamsmjöl, ägg och vitkål. 

Kisel
Kisel är ett naturligt spårämne som är helt nödvändig för vår kropp. För att alla livsprocesser skall fungera finstämt och optimalt i balans med varandra är det helt nödvändigt att kisel finns tillgängligt i rätt mängd. Kilsel stärker hår, hud och naglar. Kisel i form av kiselsyragel är en mycket välbeprövad och kliniskt testad behandling som ökar läkningsprocesser i hud och slemhinnor men som också ger naturlig hjälp mot matsmältningsproblem, diarré samt att det hjälper mot mindre brännskador och sår, samt insektsbett. Kisel finns i alla organ och strukturer där bindväv förekommer, dvs i skelett, hud och hur såväl som i blodkärl och lungor. Kisel tillsammans med andra spårelement spelar förmodligen en viktig roll mellan de olika bindvävsfibrerna. Kisel är också ett viktigt ämne för skelettets och broskens ämnesomsättning.  Bristsymptom: Kiselbrist resulterar ofta i icke-specifika symptom, som trötthet, uthållighet, initiativlöshet, nedstämdhet, försämrad motståndskraft och förtidigt åldrande. Kisel motverkar därigenom problem orsakade av den egentliga anledningen, t ex svag bindväv, hudåkommor eller ont i leder. Kisel arbetar inifrån för att förbättra utseende, utstrålning, försvarssystem mot infektioner eller för att motverka för tidigt åldrande.

Bra kiselkällor: åkerfräken, vete, hirs, havre, korn, ris, rödbeta och lök.

Syra-basbalansen
Kroppen eftersträvar balans mellan basiska och syrabildande ämnen. Symptom på syraöverskott: sömnlöshet, ledinflammation, migrän, mycket lågt blodtryck, kvarhållande av vätska, omväxlande förstoppning och diarré, brännande känsla i munnen, diabetes, magsår. Syrabildande kost: Kaffe, kakao, ketchup, kött, oliver, peppar, socker, mjölprodukter mfl. Dessutom producerar kroppens egna funktioner syra, tex andning, hjärtats slag och musklernas arbete. Känslor av rädsla och chock samt ultraviolett strålning ökar syrahalten i kroppen. Även rökning, andningssätt, klimatförändringar, stress och trauma påverkar pH-värdet. Basbildande kost: Fikon, aprikoser, avokado, gurka, citron, honung, majs, råkost, grape och melon samt tillskott med mineraler.

Kroppens pH-värde bör ligga på, 6,4 – 7,2. Neutralt pH-värde är 7,0.

Läs mer >>

 

ANNONSER

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Aktuell friskvård. Texter får kopieras om källan anges. Producerad av Seagullmedia.