Hem Friskvćrd Skönhet Hälsotips Prenumerera Om tidningen Kontakta oss

PRENUMERERA

 

AKTUELL FRISKVÅRD

 
 
 
 
 
 
 

Emotionell hÀlsa


Andas avslappnat
Andningen reglerar vÄra kÀnslor. Andningen berÀttar hur vi egentligen mÄr och vi kan ocksÄ, med hjÀlp av andningen, medvetet pÄverka vÄrt vÀlmÄende. NÀr vi bukandas syresÀtts dubbelt sÄ mycket blod mot nÀr vi andas med bröstkorgen. Djupandningen sÀnker ocksÄ trycket inne i brösthÄlan, förbÀttrar blodcirkulationen och gör det lÀttare för blodet att ÄtervÀnda till hjÀrtat. Det Àr ocksÄ viktigt att andas ut ordentligt för att förhindra ökning av koldioxidhalten i blodet, som i sig kan vara Ängestskapande och i mÄnga fall ge huvudvÀrk. De flesta av oss lÀgger inte mÀrke till hur vi andas. NÀr vi stressar eller blir rÀdda Àr det vanligt att vi drar kortare andetag eller hÄller andan. DÀrför kan vi inte andas lugnt och samtidigt vara stressade. Vid en naturlig inandning blir magen större och vid utandning dras den in. Kontrollera din andning ett par gÄnger om dagen, tex vid fikapauserna.


StÀrk kroppen
En stark kropp ger starkare psyke - och tvÀrtom. Ett sÀtt att minska stress och öka vÀlmÄendet Àr dÀrför att röra pÄ sig. MÄnga motionerar frÀmst för att fÄ komma ifrÄn, fÄ vara för sig sjÀlva eller fÄ en stunds ÄterhÀmtning. Denna ÄterhÀmtning Àr ett sÀtt att Äterta kontrollen och balansen i livet. Att börja motionera kan alltsÄ vara första steget till ökad kontroll över sin egen livssituation. En halvtimme fysisk trÀning om dagen - till exempel promenad, cykling, jogging, yoga, dans eller simning - ger ökad kondition, styrka och rörlighet i sÄvÀl kropp som sjÀl.

Drick vatten
VÀtskebrist med 1 procent av kroppsvikten gör att arbetsförmÄgan sjunker med 10 procent. Vid vÀtskebrist pÄ 3 procent sjunker prestationsförmÄgan med hela 30 procent! Dessutom kan vÀtskebrist ge huvudvÀrk, trötthet, försÀmrat omdöme och koncentrationssvÄrigheter. Se till att dricka ett litet glas vatten per vaken timma, varje dag, sÄ slipper din kropp att kÀnna sig som en ovattnad vÀxt.

Vitaliserande mat
Allt du stoppar i din kropp har djupgĂ„ende effekter pĂ„ din hĂ€lsa och energinivĂ„. Att Ă€ta rĂ€tt har stora medicinska effekter och kan göra dig stark, frisk och kreativ samt ge ökad prestationsförmĂ„ga. Ät mindre av halvfabrikat och snabbmat. VĂ€lj i stĂ€llet allt oftare frukt och grönsaker som Ă€r rika pĂ„ vitalĂ€mnen och antioxidanter. Ät regelbundet för att hĂ„lla blodsockerkurvan pĂ„ stabil nivĂ„ för att slippa snabba och oönskade humörsvĂ€ngningar. Drick helst inget eller bara lite till mĂ„ltiderna sĂ„ att magsyran outspĂ€dd kan fĂ„ spjĂ€lka maten effektivt i lugn och ro.

Sov gott
God och tillrÀcklig sömn Àr viktig för att reparera och bygga upp kroppens alla celler samt för hjÀrnans möjlighet att bearbeta information och dagens alla intryck. För lite sömn gör oss trötta och kan ge försvagat immunsystem, diabetesliknande reaktioner, lÀgre nivÄer av tillvÀxthormon, sÀnkt energinivÄ, ojÀmn mental och fysisk förmÄga. Power-naps, 10 - 20 minuters vila eller sömn, ger ökade energiresurser och ÄterhÀmtning under dagen. Har du svÄrt att somna pÄ kvÀllen sÄ gÄ upp ur sÀngen igen, drick i stillhet en kopp örtthé eller vatten, kanske i skenet av ett levande ljus. Har du huvudet fullt av mÄsten eller oroande tankar sÄ skriv ner dem i ett kollegieblock för att kunna lÀgga dem Ät sidan under natten och fortsÀtt vid behov arbetet med dem nÀsta dag. TÀnk ocksÄ pÄ att bastanta mÄltider precis innan lÀggdags kan störa sömnkvalitén.

SjÀlvbilden
Den personliga utvecklingen Àr grunden till allt: din instÀllning, dina vanor, din hÀlsa och ditt sÀtt att fungera i livet. En mÀnniskas sjÀlvbild utgör grunden för hur vÀl hon kommer att bÄde mÄ och lyckas. Begreppet sjÀlvbild Àr en sammanfattning av sjÀlvförtroende, sjÀlvkÀnsla, sjÀlvrespekt och sjÀlvtillit. Mental trÀning kan hjÀlpa en bit pÄ vÀgen! Vi kan ha tankebilder som antingen hjÀlper oss eller stjÀlper oss. Den mentala trÀningens syfte Àr just att man pÄ ett metodiskt sÀtt ska kunna lÀra sig till att ta kontroll över sina tankar, bilder och kÀnslor. VÄra tankar och uppfattningar om oss sjÀlva pÄverkar hur vÄrt nu och vÄr framtid kommer att gestalta sig.

Läs mer >>

 

ANNONSER

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Aktuell friskvćrd. Texter fćr kopieras om källan anges. Producerad av www.riffreklambyra.se.